marți, 21 februarie 2012

Tuneluri de top ale lumii - paradisuri subpamantene

Suntem cu siguranta fiinte solare, de suprafata. Avem casele pe pamant si ne desfasuram activitatile, in proprtie de 99%, in acest mediu.
Totusi, lumea subterana, de intuneric, nu ne este cu totul straina. In acest sens exista, cel mai reprezentative, exploatarile miniere si speologia, activitati care ii “imping” pe oameni la zeci si sute de metri in strafundurile pamantului si ale muntilor. Insa cei care le practica sunt in numar foarte mic la nivel global si mereu aceiasi. Ceea ce am putea privi cu certitudine ca pe o forma de avantare in “nescunoscutul” subpamantean il constituie tunelurie. Fie ele rutiere, feroviare sau din retelele de metrouri, sunt zilnic strabatute de milioane de indivizi in toata lumea, unele dintre aceste realizari omanesti fiind de-a dreptul sinistre si nelumesti. Sa le aflam.
Tunelul Laerdal
Locatie: Sogn og Fjordane, Norvegia



Aproximativ 5.000 de explozii au fost efectuate in timpul lucrarilor de constructie ale acestui tunel, care se intinde, pe sub muntii si fiordurile Norvegiei, pe o distanta de 25 de kilometri, fiind cel mai lung tunel rutier finalizat din lume. Totusi, sofatul, pret de 20 de minute, printr-o tubulatura fara ferestre, poate deveni monoton, asa ca o echipa de psihologi si ingineri s-a concentrat pe metode de stimulare a atentiei soferilor. Data fiind lungimea foarte mare a tunelului Lardal, mediul si sistemul luminos din interiorul sau trebuie proiectate minutios. Cateva solutii intrebuintate aici includ lumina stralucitoare albastra si curbe subtile menite sa ii pastreze pe conducatorii auto "in priza". Cel mai important insa este faptul ca tunelul se imparte in cateva sectiuni diferite, ce rup ritmul sofatului si creeaza impresia circularii printr-o multime de tunele mai mici.


Tunelul Channel
Locatie: Coquelles, Franta



Cunoscuta si sub denumirea de "Channel-ul", aceasta structura colosala leaga Anglia de Franta. Finalizat in 1994, tunelul cu o lungime de aproape 50 de kilometri a necesitat costuri de peste 20 de miliarde de dolari pentru a fi construit. Legatura feroviara dintre Franta si Angla printr-un tunel este o idee ce a sfidat pret de sute de ani posibilitatile. Tentative au mai existat, dar s-au impotmolit dintr-o varietate de motive, atat tehnologice cat si politice. Intr-un final, imbinarea masinariilor moderne cu inidscutabilul beneficiu economic al alaturarii celor doua tari a contribuit la fructificarea si finalizarea conceptului, rezultand de aici una dintre cele mai impresionante demonstratii ingineresti ale tuturor timpurilor. Pentru a face fata situatiilor neprevazute si accidentelor - asemenea celor cateva incendii iscate de-a lungul timpului in tunel - proiectantii au construit si un al treilea tub, mai mic, de serviciu, intre cele doua principale, spre a servi ca ruta de scapare.


Tunelul Carmel din Muntele Zion
Locatie: Canionul Zion, Utah



Soferii se vor intalni cu aceasta structura impozanta intre Parcul National Muntele Zion si Parcul National Canionul Bryce, ambele situate in statul nord-american Utah. Construirea tunelului dateaza din anii de formare ai Serviciului pentru Parcuri Nationale al SUA, o ceremonie fastuoasa deschizandu-l pentru trafic la data de 4 iulie 1930. O serie de ferestre sunt sapate in lateralele superoare ale tunelului, de natura sa ofere peisaje uluitoare pentru pasagerii masinilor care strabat tunelul. Formatiunile stancoase din interiorul sau precum si atmosfera creata sunt cu adevarat deosebite. Deoarece este sapat in gresie, o roca relativ moale, cercetatorii a trebuit sa consolideze structura tunelului de mai multe ori in ultimii 80 de ani, adaugand intarituri de beton precum si un sistem de monitorizare continua.


Tunelul Contrabandei
Locatie: Tijuana, Mexic



Talharii iscusiti au folosit mereu tuneluri subterane pentru a savarsi diferite faradelegi, intre care mai ales jefuiri de banci si trafic de droguri. In perioada ultimei decade, un numar mare de asa-numite tuneluri de contrabanda au fost descoperite pe teritoriul SUA, venind atat dinspre Canada cat si dinspre Mexic. In decembrie 2009, oficialii Statelor Unite si ai Mexicului au descoperit un tunel lung de peste 300 de metri, dintre care 260 se intindeau pe sub teritoriul SUA. Tunelul, desi incomplet, era dotat cu sistem de iluminare, sistem de ventilare, electricitate si chiar cu un lift. Conform unei declaratii eliberate de Agentia de Combatere a Drogurilor, Tunelul Contrabandei s-a aflat in constructie timp de doi ani.


Tunelul Marmaray
Locatie: Istanbul, Turcia


Construirea acestui tunel intercontinental a inceput in 2004, dar descoperirile arheologice ale unor vestigii datand din era bizantina precum si alte probleme au amanat finalizarea lucrarilor. Tunelul tubular va gazdui prima ruta feroviara subterana care va lega doua continente diferite, traversand Stramtoarea Bosfor, pentru a conecta partea europeana a Instanbulului cu latura sa asiatica. Structura are nevoie ca mari portiuni din tunel sa fie construite pe o platforma uscata care sa pluteasca in apa si sa se scufunde. Adancimea maxima pana la care va putea intra in apa Tunelul Marmaray este de 55 de metri, cea mai mare adancime din lume la care intra in apa un tunel tubular.


Tunelul Tamisei
Locatie: Londra, Anglia



La prima vedere, nu este un tunel impresionant in mod special; lungimea sa de aproape 400 de metri si adancimea de peste 20 palesc in comparatie cu trasaturile multor altor tuneluri. Insa Tunelul Tamisei este o piatra de hotar istorica in proiectarea acestor structuri ingineresti. Este vorba despre primul tunel din lume scufundat in apa, iar in construirea sa conceptul saparii cu scut a tunelurilor, pentru a nu se supra in timpul lucrarilor, a fost aplicat in premiera mondiala. Forarea protejata a tunelurilor a reprezentat un dispozitiv dezvoltat de Sir Marc Isamabard Brunel, care se comporta ca o structura de suport provizoriu, care le permite constructorilor sa instaleze in siguranta si uscat sistemele permanente de sustinere subacvatic. Construirea Tunelului Tamisei a fost asa o inovatie la inceputul secolului al nouasprezecelea, incat vizitatorii plateau pentru a intra in zona de lucru, Brunel gazduind chiar concerte si banchete in interiorul structurii nefinalizate. Atunci cand construirea tunelului a fost terminata, in 1843, Regina Victoria l-a proclamat cavaler al coroanei pe Brunel pentru contributia sa inginereasca ce avea sa schimbe lumea.


Tunelul Seikan
Locatie: Honshu, Japonia


Acest tunel feroviar lung de 54 de kilometri leaga insulele Honshu si Hokkaido. Construictia a fost finalizata in 1988. Aflat la 240 de metri sub nivelul marii, Tunelul Seikan este cel mai adanc din lume. In plus, este si cel mai lung folosit in prezent. Geologia imprevizibila a regiunii si rocile sale vulcanice i-au fortat pe ingineri sa evite folosirea masinariilor de forat, trebuind sa realizeze tunelul doar prin explozii controlate si sa isi excaveze drumul pe sub stramtoarea Tsugaru.


Tunelul insular Yerba Buena
Locatie: Golful Californiei



Insula Yerba Buena este un mic petec de pamant aflat in Golful San Francisco, intre orasul cu acelasi nume si Oakland. Un pod in consola flancheaza acest tunel cu cinci benzi pe o parte, unul cu dubla suspensie aflandu-se pe cealalta parte a sa. Cu diametrul sau de 23 de metri, Tunelul Yerba Buena este cel mai larg tunel cu foraj unic din lume, o trasatura impresionanta, luand in considerare ca a fost deschis in noiembrie 1936. Multi specialisti sunt astazi de parere ca adaugarea tunelului in regiune a reprezentat solutia cea mai eficienta din punct de vedere a consturilor, de a permite un mijloc de trecere prin insula, comparativ cu, pur si simplu, construirea unui pod gigantic.


Tunelul Infiltrarii
Locatie: Zona Demilitarizata Coreana situata pe paralele 38



Trei tuneluri diferite au fost descoperite, in anii '70, "tarandu-se" pe sub Zona Demilitarizata a Peninsulei Coreene, una dintre cele mai conflictuale granite ale lumii. Toate pareau sa isi aiba originile in Coreea de Nord, iar mai tarziu, in 1990, un al patrulea tunel a fost descoperit. Al Treilea Tunel de Invazie, cunoscut si ca Al Treilea Tunel de Agresiune, a intrat in Coreea de Sud pana la o distanta de 40 de kilometri de Seoul, capitala tarii. Rutele subterane clandestine aveau sa le ofere nord-coreenilor mijloacele lansarii unei masive ofensive militare, tunelurile fiind suficient de largi pentru a permite unei intregi divizii militare sa le strabata o data la fiecare ora. GlobalSecurity.org estimeaza ca un numar ireal de pana la 20 de tuneluri s-ar afla pe sub Zona Demilitarizata Coreana, un numar alarmant data fiind relatia precara dintre Coreea de Nord si Coreea de Sud.


Tunelul Natural
Locatie: Parcul Statal Tunelul Natural, Virginia, SUA


Construirea acestui tunel dateaza din urma cu milioane de ani, atunci cand acidul carbonic a inceput sa corodeze patul stancos de gresie si magnezit. Un articol publicat intr-un jurnal de geologie din 1832 este prima documentare a existentei tunelului. Largimea de 60 de metri a structurii este suficient de mare incat sa incapa trenuri, asa ca, in 1906, Caile Ferate Sudiste au stabilit o ruta pentru pasageri care se strcura prin tunelul natural. Astazi, acea ruta nu mai este folosita pentru transportul de persoane, dar liniile ferate continua sa serveasca mutarilor de carbune zilnic. Natura coplesitoare a structurii l-a determinat pe William Jennings Bryan, candidat la presedintia SUA in 1896 si secretar de stat al lui Woodrow Wilson, sa declare tunelul cea de-a opta minune a lumii.


Tunelul Memorial Eisenhower - Johnson
Locatie: Clear Creek County, Colorado



Soferii vor gasi acest tunel lung de 2,7 kilometri la aproximativ o ora de condus spre vest de Denver, in inima Muntilor Stancosi. "Tubul" rutier, deschis in 1983, ii scuteste pe cei care il traverseaza de aproximativ o ora de drum, oferindu-le o ruta alternativa prin formidabila Trecatoare Loveland. Multe lucruri fac din Tunelul Eisnhower o structura speciala, indeosebi altitudinea de 3.400 de metri la care se ridica, cea care il face unul dintre cele mai inalte din lume. Este, de asemenea, si cel mai lung tunel prin munte din cadrul sistemului interstatal al SUA. Se adauga farmecului aparte al tunelului si faptul ca trece pe sub Divizarea Continentala a Americilor, separarea muntoasa si hidrologica ce disociaza varsarile de apa care se scurg spre Oceanul Pacific de sistemele de rauri care se duc spre Oceanul Atlantic, precum si de cele care merg spre Oceanul Arctic.


Sistemul de tuneluri PATH
Locatie: Toronto, Canada


Iernile canadiene pot fi foarte brutale, dar acest enorm complex subteran le ofera trecatorilor un mijloc confortabil si calduros de a traversa orasul Toronto. Mai bine de 100.000 de persoane traverseaza zilnic sistemul amenajat asemenea unui mall, camin a peste 1.200 de magazine. Mai multe orase, inclusiv Houston, Minneapolis si Montreal, au sisteme subterane asemanatoare, insa cel lung de 25 de kilometri de sub Toronto este cel mai mare de acest fel. Luarea in considerare a factorilor psihologici este un element important pentru aceste complexe, sunt de parere specialistii, mai ales atunci cand este vorba despre orientarea trecatorilor catre zonele in care locuiesc sau vor sa ajunga. Edilii din Toronto intrebuinteaza pentru acest lucru un sistem comprehensiv de semnalizare pentru complexul sau de tuneluri inca din anii '90, un sistem denumit PATH. Fiecare litera din acest cuvand are un cod de culoare diferit, ce reprezinta o alta directie. Trecatorii care merg prin sectiunea rosie, P, a tunelului, pot fi absolut siguri ca se indreapta spre sud, in timp ce portocaliul A le indica intotdeauna directia vest.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu